Kontakt Kontakt
Behöver du hjälp?
Kontakta oss via e-post eller telefon!
Skicka fråga Telefon 0320 - 10012 Vardagar kl. 10 - 16 E-mail info@mekanika.se
FilmrummetFilmrummet Varukorg & kassaVarukorg & kassa
Logga in Logga in
Logga in
Logga in på ditt konto
Få personligt anpassad information och se dina beställningar.
E-postadress:
Har du inget konto? Börja här.

Hjälp

Här hittar du bland annat vår kontaktinformation, svar på de vanligaste frågorna och våra köpvillkor. Välj någon av kategorierna nedan för att gå vidare.

Kontakta oss Så här handlar du Tips vid köp av bildelar Vanliga frågor Köpvillkor Integritetspolicy Cookie-policy

Köpvillkor

Företagsinformation

Mekanika.se drivs av Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222), hädanefter benämnt "Mekanika". Vi nås på telefon 0320-10012 eller via e-post på info@mekanika.se. Adressen till företagets säte är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Åldersgräns

Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

Handel till utlandet

För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss även för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas i produktinformationen.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden avgörs av vilket fraktsätt som väljs i kassan. Aktuell fraktkostnad visas alltid i kassan innan beställning görs.

Leveranstid

Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före stopptid för valt fraktsätt (se information för respektive fraktsätt i kassan) skickas samma dag och varorna levereras då normalt sett inom 1–2 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer efter stopptid för valt fraktsätt skickas nästföljande vardag.

Vi använder oss av PostNord (privat- och företagskunder) och DHL (endast företagskunder). För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på någon av länkarna nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Beräkna leveranstid hos PostNord (länken öppnas i ny flik)

Beräkna leveranstid hos DHL (länken öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10 och DHL på telefon 0771-345 345.

Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar.

Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna tidigare så kan du i stället lägga två ordrar, en med de varor som vi har i lager och en annan med de varor som måste beställas. Ordern innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.

I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 7 dagar.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.

Spåra paket

Efter att din order är behandlad får du via e-post ett leveransbesked med sändningsnummer och spårningslänk. Med hjälp av dessa kan du sedan spåra ditt paket hos speditören.

Transportskador

Transportskador anmäls till oss via e-post info@mekanika.se eller via telefon 0320-10012. Om hela eller delar av innehållet behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende på "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart kan vi även hjälpa dig att registrera returärendet vid kontakt via e-post eller telefon. Läs mer under rubriken "Reklamation".

Ej uthämtade varor

Vid leverans till speditörens ombud för utlämning så har kunden en vecka på sig att hämta ut varorna. Därefter skickas de tillbaka till Mekanika. Kunden debiteras då vår standardiserade returfraktkostnad per kolli (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") för att täcka våra omkostnader.

Betalningsalternativ

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Swish: Du betalar enkelt genom att öppna Swish-appen på din mobiltelefon och verifiera köpet.

Kortbetalning: Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Nets Sweden AB uppfyller kraven för PCI-DSS.

Walley faktura privatkund: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. Vid köptillfället tas en fakturaavgift på 39 kr ut. Om fakturan delbetalas kommer efterföljande fakturor att ha en aviavgift på 35 kr per faktura.

Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,9 procent per år. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.

För fullständiga villkor för Walley faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din betalning. E-posta dina uppgifter till hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.

Walley faktura företag: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi fakturabetalning för företag. När ni väljer faktura som betalsätt får ni hem era varor innan ni betalar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på 135 kr samt dröjsmålsränta på 2,5%. För fullständiga villkor för Walley faktura se länken nedan:

Allmänna villkor för faktura

Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din betalning. E-posta dina uppgifter till hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.

Walley konto: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi delbetalning via konto. När du väljer detta betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Alla dina köp under samma månad samlas på en faktura som skickas efterföljande månad. Betalningen kan sedan delas upp på 36 månader. En aviavgift på 35 kr per månadsfaktura samt ränta på 19,9 procent per år tillkommer. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer kontobetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället.

När du fått fakturan betalar du som minst det lägsta belopp som står angivet på fakturan. Väljer du att delbetala tillkommer ränta på 19,9 procent per år. Delbetalningsbeloppet är 1/36 av totalbeloppet plus ränta och avgifter, dock alltid lägst 50 kr. Önskar du lösa din skuld kan du alltid betala det totala beloppet som anges på fakturan.

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.

För fullständiga villkor för Walley kontobetalning se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Samlingsfaktura: Vi erbjuder samlingsfakturering efter överenskommelse och efter sedvanlig kreditprövning. Fakturor skickas via e-post med cirka 10 dagars mellanrum. Betalningstid, om inget annat avtalats, är 20 dagar. Vid utebliven betalning tas dröjsmålsränta om 16 % ut, med utgångspunkt från fakturans förfallodatum. En påminnelseavgift om 50 kr tas även ut för varje skickad betalningspåminnelse.

Avbeställning/ändring av order

Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 0320-10012 eller skicka e-post till info@mekanika.se. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad.

Standardiserad returfrakt

Nedanstående priser gäller för förbetalda returfraktsedlar som tillhandahålls av Mekanika till kunden och där kunden i slutändan ska stå för fraktkostnaden (exempelvis vid ångrat/öppet köp). Dessa priser gäller också i de fall kunden låter sina beställda varor gå tillbaka till Mekanika utan att ha hämtat ut dem från utlämningsstället eller om speditören inte kunnat leverera varorna på grund av att kunden angivit felaktiga uppgifter eller varit otillgänglig.
  • Standardkolli (upp till 20 kg): 85 kr inkl. moms per kolli
  • Kolli innehållande lasthållarrör (upp till 20 kg): 190 kr inkl. moms per kolli
I de fall du som kund inte vill utnyttja våra förbetalda fraktsedlar, så går det naturligtvis bra att själv ordna med frakten.

Öppet köp för bilverkstäder och bilhandlare

Mekanika tillämpar öppet köp för bilverkstäder och bilhandlare enligt villkoren i detta avsnitt. Beloppet som krediteras kunden styrs av hur lång tid det tagit innan varorna returnerats till Mekanika, räknat från utleveransdatum (d.v.s. det datum som varan lämnat Mekanikas lager). Varor betecknas som returnerade när de överlämnats till speditör eller till Mekanikas personal.
  • Varor returnerade inom 30 dagar från utleveransdatum: 0 % avdrag på varuvärdet
  • Varor returnerade 31–60 dagar från utleveransdatum: 25 % avdrag på varuvärdet
  • Varor returnerade 61–90 dagar från utleveransdatum: 50 % avdrag på varuvärdet
  • Returer av varor där utleverans skett för mer än 90 dagar sedan godkänns ej
För utnyttjande av öppet köp gäller dessutom att följande kriterier ska vara uppfyllda:
  • Varan får inte ha varit monterad
  • Varan ska returneras i originalförpackning
  • Både förpackning och vara ska vara hela och rena
  • Eventuell returfrakt betalas av avsändaren. Mekanika kan tillhandahålla returfraktsedel på begäran och kostnaden dras sedan av från beloppet som krediteras kunden.
Villkoren i detta avsnitt gäller enbart vid öppet köp. Vid ärenden som faller under Mekanikas ansvar, så som felleverans eller reklamation så hänvisar vi till de andra avsnitten i köpvillkoren som specifikt rör dessa fall.

Ångerrätt för konsument

Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Ångerrätten omfattar ej företag. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Mekanika om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du själv bokar ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (länk). Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.

Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering kan du välja att få tillbaka varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användande av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilken är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en konsument att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

I de fall kund väljer att skicka tillbaka varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress:

Mekanika Bilreservdelar
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Det går även lämna in varorna i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Om du har fått fel varor

Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende på "Mina sidor" på vår webbsida. Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det går självklart även att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

Mekanika står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts av Mekanika (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Mekanika står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilken är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en konsument att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem. Eventuell återbetalning av köpesumman sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Reklamation

Som konsument har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället. Meddelande om reklamation ska lämnas till Mekanika inom skälig tid från det att felet upptäckts (en reklamation som görs inom 2 månader från att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid). Fel som uppstår inom 2 år från inköpsdatum anses normalt vara ursprungliga.

Ett reklamationsärende skapas antingen genom att registrera det på ”Mina sidor” på vår webbsida eller genom att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.

Mekanika står för returfrakten vid samtliga godkända reklamationsärenden. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall reklamationsärendet avslås. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Reklamationsrätten gäller endast konsumenter. Reglerna för garanti gäller både konsument och företag (se avsnittet ”Garanti”).

Garanti

Mekanika lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).

Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.

Ett garantiärende skapas antingen genom att registrera det på ”Mina sidor” på vår webbsida eller genom att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.

Observera: Vid garantiärenden krävs att kunden, oavsett om det är privat- eller företagskund, kontaktar Mekanika innan åtgärd påbörjas. Som säljare har Mekanika rätt att bestämma åtgärd och få möjlighet att leverera ersättningsvaror. Grundregeln är att defekt vara byts ut mot ny om inte annat först överenskommits. Mekanika ska också ha informerats om och godkänt eventuellt anspråk på arbetsersättning före åtgärd påbörjas. Arbetsersättning utgår endast om arbetet gjorts av en registrerad bilverkstad och om giltigt kvitto eller faktura från denna finns som underlag. För verkstadskunder utgår arbetsersättning enligt tidslista och ett schablonbelopp om 750 kr per timme exklusive moms. I de fall arbetet utförs av tredje part ska kunden först inkomma med offert för godkännande av Mekanika.

Avsteg från föregående stycke tillåts endast i de fall där det anses motiverat, exempelvis om det inte varit möjligt att nå Mekanika och åtgärd behövt göras omgående (exempelvis haveri under pågående semesterresa). Rimligheten på ersättningskravet bedöms då utifrån marknadspris på eventuella motsvarande ersättningsdelar som införskaffats från annan aktör, tidsåtgång jämfört med tidslista, samt timkostnad.

Vid garantiärenden ska den defekta produkten returneras till Mekanika, om inte annat avtalats. I de fall Mekanika inte direkt kan bekräfta felet eller det är oklart hur felet uppkommit skickas produkten till tillverkaren för utlåtande. Huvudregeln är att tillverkarens utlåtande är avgörande. Vid slutförd utredning och godkänd reklamation ersätts den defekta produkten med en fungerande. Om kunden inte hinner vänta på att utredningen slutförts, så kan ny ersättningsdel köpas från Mekanika. Vid godkänd reklamation krediteras beloppet för ersättningsdelen. Observera att kunden inte på eget bevåg kan skaffa ersättningsdel av annan aktör och sedan kräva återbetalning för defekt produkt.

Mekanika står för returfrakten vid samtliga godkända garantiärenden. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall garantiärendet avslås. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter du tillhandahåller i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy. Den vid var tid gällande policyn finns tillgänglig på nedanstående länk:

Mekanikas integritetspolicy

Force majeure

Mekanika ansvarar inte för skada till följd av strejk, eldsvåda, myndighetsutövning, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, driftstopp eller störningar i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför Mekanikas kontroll och som Mekanika skäligen inte förväntas räkna med och vars följder vi inte skäligen kunnat undvika eller övervinna (”Force majeure”). Om force majeure i enlighet med denna bestämmelse kvarstår under en period som överstiger 2 månader har såväl kunden som Mekanika rätt att häva avtal avseende beställning och leverans av vara, utan några påföljder eller sanktioner.

Tvist

Vid eventuell tvist mellan Mekanika och konsument hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). Vid eventuella tvister har Mekanika som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Köpvillkoren i sin helhet ska tolkas enligt svensk lag och rätt.
Betalningsalternativ Betalningsalternativ
Alla priser visas inklusive moms.

Mekanika.se - Rätt bildelar, helt enkelt.
© 2022 Mekanika Bilreservdelar AB - All rights reserved